loading...

ایران پیکس.عکس ها و خبر های تاریخی و آموزشی و کمیاب و سرگرم کننده،عکس های نقاشی های زیبا

اطلاعاتی در مورد زنجبیل

اطلاعاتی در مورد زنجبیل

علی بازدید : 54 یکشنبه 15 فروردین 1395 : 1:14 نظرات (0)

@

#زنجبیل

تنها با داشتن یک عدد زنجبیل تازه، به راحتی می‌توانید خودتان تعداد زیادی از این گیاه مفید و خوشمزه را در باغچه پرورش دهید.

زنجبیل گیاهی است که از قسمت ریشه‌اش (ریزوم‌هایش که در زیر خاک هستند) رشد کرده و تکثیر می‌شود. در مناطقی که آب و هوای سرد دارند، این گیاه باید در داخل خانه پرورش داده شود اما در مناطقی که آب و هوای گرم‌تر دارند (مانند کشور ایران)، می‌توان این گیاه را در خارج از منزل پرورش داد.

زنجبیل به عنوان یک ادویه دارای طعم تند و فوق‌العاده‌ای است که در بسیاری از خوراک‌ها، به خصوص خوراک‌هایِ آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجبیل را می‌توان در پخت انواع غذا‌ها و همچنین در نوشیدنی‌ها نیز استفاده کرد.

مواد مغذی زیادی در زنجبیل وجود ندارد، اما این گیاه در درمان حالت تهوع و ناراحتی‌های معده تأثیر شگفت‌انگیزی دارد. زنان باردار نیز برای کاهش تهوع صبحگاهیشان می‌توانند از این گیاه بهره ببرند.

@

#زنجبیل

پرورش زنجبیل

زنجبیل از بذر پرورش داده نمی‌شود، بلکه در پرورش آن باید از قسمت‌های تازه ریزوم‌ها (ریشه) و غده‌ها استفاده کرد. به عبارتی شما می‌توانید زنجبیل تازه را از مغازه‌های میوه‌فروشی تهیه کرده و آن را بکارید! تنها دقت کنید که آنهایی که پُر، درشت و تازه‌اند را خریداری کنید و نه آنهایی که در حال چروک و خشک شدن هستند.

شما می‌توانید زنجبیلتان را یک شب در آب خیس کنید، اما سعی نکنید کاری کنید که زنجبیل در آب جوانه بزند. ریشه‌های زنجبیل نیاز به تنفس دارند (نباید در آب باقی بمانند)، بنابراین پس از یک شب خیس کردن، آن را در خاک غنی گلدان بکارید. زنجبیلتان را در عمق ۱۰ سانتی‌متری از سطح خاک بکارید و خاک را مرطوب نگاه دارید (بدون اینکه آن را غرقِ آب کنید) تا زمانی که زنجبیل جوانه بزند. اگر زنجبیلتان دارای جوانه‌ها (جوانه‌های چشم مانند) یا برآمدگی‌هایی است، آن را طوری در خاک قرار دهید تا آنها رو به بالا و سطح خاک قرار بگیرند.

بهترین زمان برای انجام این کار اواخر زمستان است. بنابراین زمانی که گیاه‌تان در اوایل بهار جوانه زد، می‌توانید آن را در باغ یا حیاط خود بکارید. برای کاشت این گیاه در خانه نیز زمان‌بندی اهمیت دارد، زیرا گیاهان در حال رشد در خانه نیز به نور خورشید در تابستان نیاز دارند.

در مورد کاشت زنجبیل در بیرون از خانه، شما می‌توانید از‌‌ همان ابتدا زنجبیلتان را در حیاط یا باغ بکارید تا‌‌ همان جا جوانه بزند، اما در این صورت گیاه‌تان را قبل از جوانه زنی، در معرض خطر جویده شدن توسط حیوانات قرار خواهید داد. بنابراین بهتر است اجازه دهید این گیاه ابتدا در خانه‌تان جوانه زده و سپس آن را به باغتان منتقل کرده و در خاک بکارید.

@

#زنجبیل

منتقل کردن جوانه‌ها به باغ

جوانه‌هایتان را با فاصله ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر در محلی بکارید که در اکثر روز دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد. خصوصاً اگر در گرم‌ترین زمان تابستان این کار را انجام می‌دهید، کمی سایه برای گیاهانتان خوب است. گیاهانتان می‌توانند تا ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر رشد کنند.

زنجبیل نمی‌تواند خیس بودن ریشه‌هایش را تحمل کند؛ بنابراین مهم است محلی را انتخاب کنید که خاک آن زهکشیِ خوبی داشته باشد. اگر زنجبیلتان را در خارج از منزل پرورش می‌دهید از کاشتن آن در مناطق کم ارتفاع و گودی که در آن آب جمع می‌شود خودداری نمایید.

اگر خاکتان سنگین است مقداری ماسه به آن بیافزایید تا از تجمع آب در اطراف ریشه جلوگیری کند. البته خاک‌هایی که ماسه زیاد دارند نیز عاری از مواد مغذی لازمند؛ بنابراین باید تعادل را رعایت کنید.

 

دستورالعمل‌های رشد

هنگامی که گیاه‌تان در خاک پا گرفت، برای حفظ رطوبت مورد نیاز خاک، لایه ضخیمی از مالچ را در اطراف پایه گیاه‌تان پراکنده کنید. این کار نه تنها به حفظ رطوبت خاکتان کمک می‌کند؛ بلکه مانع رشد علف‌های هرز در اطراف گیاه‌تان می‌شود.

به طور مداوم به گیاه‌تان آب بدهید اما آن را غرق آب نکنید. خاک باید همیشه مرطوب باشد، بنابراین گیاه‌تان را ۲ تا ۳ بار در هفته آبیاری کنید.

از اینکه گیاه‌تان گل نمی‌دهد تعجب نکنید. باید بگوییم که ۲ سال و یا بیشتر طول می‌کشد که زنجبیل گل بدهد، در حالی که شما محصولتان را زود‌تر از یکسال از خاک خارج می‌کنید.

 

به این راحتی شما می‌توانید خودتان  این گیاه معجزه آسا را بکارید و برداشت کنید این پروسه چند ماهی طول می‌کشد اما لذت بخش است همچنین می توانید همین روش را در باغچه خانه هم پیاده کنید و از محصول خود لذت ببرید.

@

#زنجبیل

خواص گیاه زنجبیل و طریقه استفاده از آن

ژنگویر نام این گیاه در دوران ایران باستان بوده و در طب سنتی چین نقش مهمی دارد و در قرن اول میلادی خصوصیات دارووی این گیاه ثبت گردید

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی است که دارای خواص بسیاری می باشد. زنجبیل یک گیاه چینی و هندی است و در این کشورها در طول بیشتر از چهار هزار سال در پخت و پز غذا مصرف شده است. از آنجا که مردم علاقه زیادی به طعم تند و بوی معطر آن داشته اند و نوعی خاصیت گرمایی داشته و برای درمان درد معده مفید بوده است،کاشفان و جهانگردان در همه جای نقاط گرمسیری آن را پرورش داده اند. ریشه این گیاه زرد رنگ که دارای رگه های بنفش است در درمان احساس سرگیجه، تعریق، حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماریهای حرکتی یا دریازدگی مفید واقع می شود.این گیاه همچنین احساس درد در گلو، (گلو درد دارید با آسپرین قرقره کنید)سردردها،پاره ای از انواع دردهای قاعدگی و آرتریت و تب و درد ناشی از انواع سرماخوردگی ها و آنفلونزا را مداوا می کند.

همچنین گفته می شود این گباه در احساس تهوع های دوران حاملگی نیز موثر است ، هر چند مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.

@

#زنجبیل

گیاه زنجبیل چگونه گیاهی است؟

ساقه های دارای ریشه زنجبیل عبارت از دکمه ای به هم پیچیده، قطور و قهوه ای روشن است که می توانید از بازار نیز آن را تهیه کنید. از آنجا که زنجبیل نوعی گیاه زیرزمینی است لذا ساقه ریشه دار این گیاه بخشی از ساقه اصلی بوده که برحسب تصادف در زیرزمین رشد و نمو پیدا می کند. ریشه اصلی این گیاه از گره های موجود روی ساقه های ریشه دار آن رشد می کند. بالای سطح زمین ساقه های دوازده اینچی دارای برگ های بلند، باریک، کج و معوج و سبز با گل های سفید و سبز مایل به زرد قرار دارد.

انواع مختلف زنجبیل

این گیاه اکنون بیشتر در مناطق استوایی کشت می شود.

پس از بریدن ساقه ریشه دار این گیاه، مواد شیمیایی فعال موجود در گیاه از قبیل «زینجیبرن»، «بنزابولن»، «جینجرول»، «شوقول» خاصیت خود را از دست می دهند. کمپانی های دست اندرکار و فعال در زمینه فرآورده های گیاهی، زنجبیل را به صورت عصاره، تنتور، انواع کپسول یا روغن آن عرضه می کنند تا جلوی از بین رفتن این مواد شیمیایی گرفته شود. بنابراین فرآورده هایی را مصرف کنید که به صورت کاملاً واضح در لیبل خودش میزان زنجبیل مورد مصرف شما را قید کرده باشد.

می توانید ریشه زنجبیل تازه را نیز تهیه کنید و با دم کردن تیکه های آن به اندازه یک دوم کف دست یا با یک دوم قاشق چایخوری دکمه رنده شده، شسته شده و پوست دار در آب گرم یا با ریختن نیم لیتر آب جوش روی سی گرم ساقه ریشه دار، چای زنجبیل درست کرده و میل کنید. برای این کار بگذارید چای مورد نظر به مدت زمان پانزده دقیقه دم بکشد و سپس روزانه ۲ لیوان از آن را میل کنید. دیگر منبع مناسب تهیه زنجبیل همان زنجبیل بلوری شده است. اما فریب لایه پوششی قندی آن را نخورید. چون زنجبیل بلوری شده مزه تندی دارد.

@

#زنجبیل

نحوه استفاده از زنجبیل

طریقه مصرف فرآورده های زنجبیل به میل شخصی شما و آنچه شما را می آزارد، بستگی دارد. در کل، نباید روزانه بیش از دو تا چهار گرم زنجبیل استفاده کنید، زیرا علاوه بر میزان زنجبیلی که مصرف می کنید ممکن است مقداری از این گیاه را نیز از طریق برنامه غذایی (یعنی از موادی نظیر ماءالشعیر زنجبیل، شیرینی زنجبیلی، نان زنجبیلی یا مواد غذایی مخلوط و سرخ شده) جذب کنید. اگر زنجبیل تازه مصرف می کنید، باید مقدار مصرفی را وزن کنید تا تقریباً دریابید که چه حدی از آن معادل دو تا چهار گرم است. برای مداوای، حالت تهوع، نفخ معده یا سوء هاضمه روزانه دو تا چهار گرم ریشه تازه  یا ۱/۵ تا ۳ میلی لیتر تنتور آنرا مصرف کنید. برای پیشگیری از استفراغ، هر چهار ساعت ۱ گرم پودر زنجبیل (معادل نصف قاشق چایخوری) یا معادل آن یا روزانه سه بار دو عدد کپسول زنجبیل (معادل ۱ گرم) مصرف کنید.البته می توانید یک تکه هشت گرمی زنجبیل تازه را نیز بجوید.

برای بیماریهای ناشی از سرماخوردگی، تب ناشی از آنفلونزا، احساس درد در گلو، گرفتگی های ناشی از قاعدگی یا سردرد، دو قاشق غذاخوری از دم کرده زنجبیل یا چندین ورقه از ساقه ریشه دار تازه آنرا بخور دهید. برای درمان درد ورم مفاصل از آب، عصاره یا چای زنجبیل تازه به میزان روزانه چهار گرم مصرف کنید یا روغن آنرا روی مفاصلی بمالید که در آنجا احساس درد می کنید و یا اینکه ریشه تازه آن را در مرهم داغ یا باندها قرار دهید و روی نقاط دارای درد بگذارید.

.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
ایران پیکس.عکس ها و خبر های تاریخی و آموزشی و کمیاب و سرگرم کننده،عکس های نقاشی های زیبا اثر هنرمندان مشهور
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1165
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 73
  • آی پی دیروز : 93
  • بازدید امروز : 97
  • باردید دیروز : 121
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 24
  • بازدید هفته : 726
  • بازدید ماه : 5,521
  • بازدید سال : 27,253
  • بازدید کلی : 351,907